پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۰۱:۰۱

با امضا تفاهمنامه میان نفت فلات قاره و یک شرکت ایرانی
بومی‌سازی و تعمیر پمپ‌های درون چاهی با استفاده از توان داخلی
ایران دریلینگ: رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با ساخت داخل پمپ‌‌های درون‌ چاهی مورد نیاز شرکت نفت فلات قاره ایران، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، جواد رستمی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در زمینه ساخت پمپ‌های درون چاهی که یکی از نیازهای اساسی شرکت نفت فلات قاره محسوب می‌شود، انجام شده است، گفت: تفاهمنامه‌ای در این زمینه با یک شرکت توانمند ایرانی امضا شده است که ‌براساس آن در ابتدا نسبت به تعمیر پمپ‌های درون چاهی و در مرحله بعد نسبت به ساخت آنها اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت موتورهای درون چاهی به دلیل تکنولوژی بالا از طریق مهندسی معکوس مقدور نیست، افزود: این امر نیازمند طراحی قوی و ایجاد بستر مناسب از طریق ارتباط با یک شرکت سازنده و صاحب تکنولوژی در این زمینه است. رستمی تصریح گفت: با وجود جدیت و تلاش شرکت نفت فلات قاره ایران در زمینه پیگیری تعمیر و ساخت پمپ‌های درون چاهی، اطمینان دارم که این پروژه به نتیجه می‌رسد و حداقل 200 تا 300 پمپ درون چاهی تعمیر و به چرخه تولید باز خواهند گشت که این امر باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجه‌ای می‌شود. وی با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره ایران در 4 حوزه ساخت، ازدیاد برداشت (EOR-IOR)،‌ حفاری و فرایند تولید سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: در حوزه ساخت این شرکت در حال تبین سیکل کاملی از مرحله تکنولوژی، دانش و فناوری، ساخت، توسعه و صنعتی است.

تزریق سورفکتانت به مخزن برای نخستین بار در کشور

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه ازدیاد برداشت اشاره و تصریح کرد: در حوزه EOR که بیشتر در بخش مخزن کاربرد دارد، پروژه تحقیقاتی آزمایشگاهی تزریق سورفکتانت برای یکی از میادین به عنوان نخستین پروژه در کشور آغاز و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد. وی با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به اینکه تزریق آب در برخی از مخازن در حال انجام است، بستر مناسبی برای تزریق سورفکتانت وجود دارد، گفت: هم‌اکنون مطالعات اقتصادی برای تزریق این ماده در حال انجام است که در صورت اقتصادی بودن، به عنوان نخستین پروژه EOR در این سطح در کشور آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه EOR چندین پروژه ازدیاد برداشت دیگر نیز انجام شده که در صورت مهیا شدن ساز و کار توسعه میادین می‌توان از نتایج آن برای اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشتاز جمله تزریق گاز در میدان سروش و بررسی تزریق گاز در میدان درود استفاده کرد. رستمی افزود: بخش صنعتی پروژه سورفکتانت و بودجه لازم برای ساخت میزان مورد نیاز آن به عنوان پایلوت پیش‌بینی شده و آماده اجرا در بخشی از میدان است ولی سایر پروژه‌ها بیشتر در مرحله آزمایشگاهی است و در صورت تامین بودجه می‌توان آنها را عملیاتی کرد.

احیا چاه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران

وی با توضیح اینکه حوزه IOR نیز شامل EOR و بحث‌های چاه و ازدیاد برداشت از چاه است، گفت: با استفاده از این روش که هزینه‌های کمی در بر دارد می‌توان تعداد زیادی از چاه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران را به راحتی احیا کرد. رستمی با عنوان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های مختلف دارای تکنولوژی مناسب برای حل مشکلات چاه‌ها انجام شده است، تصریح کرد: دو شرکت خارجی با دو تکنولوژی متفاوت شناسایی شده‌اند که می‌توانند مشکل چاه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران را که اغلب مشکل تولید آب و تشکیل رسوب و لجن دارند را مرتفع کنند. وی افزود: موضوعات فنی این فرآیند با کارشناسان امور فنی و پژوهش و فناوری بررسی شده و در حال نهایی کردن بحث‌های مالی و قراردادی هستیم، امیدواریم با نهایی شدن آن بتوانیم چاه‌های این شرکت را احیا کنیم که در صورت وقوع این امر نقطه عطفی در مسیر این شرکت ایجاد خواهد شد.

رستمی به اقدامات انجام شده در واحد پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در برخی از چاه‌ها از گل پایه روغنی استفاده می‌شود و این امر افزون بر هزینه، تبعات زیست محیطی نیز در پی خواهد دارد، در این راستا یک موضوع تحقیقاتی با تمرکز بر جلوگیری از آسیب مخزن، افزایش سرعت حفاری و جایگزینی گل پایه روغنی با گل پایه آبی تعریف شده است. وی با بیان اینکه شرکت مورد نظر برای رفع مشکل یاد شده انتخاب و با همکاری اداره حفاری، این فرآیند در مراحل عقد قرارداد است، گفت: این قرارداد به صورت پایلوت بوده و چاه در اختیار شرکت قرار گرفته و گل مورد نظر برای آن طراحی و استفاده خواهد شد. اگر نتایج مثبتی در این چاه ایجاد شود می‌توانیم از این نوع گل در چاه‌های دیگر نیز استفاده کنیم


  کد خبر : 439
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :